Kunst is nooit écht ‘affordable’

Een reportage van de derde editie van de Affordable Art Fair Amsterdam in Cultuurpark Westergasfabriek. Aanstormend talent Kasia Klimpel en ervaren galeriehouder Rob Malasch over hun bijdragen aan deze ‘supergrote galerie’.

DANIËL BERTINA

“Ik ben eigenlijk nog een beginner,” zegt fotograaf Kasia Klimpel vanuit haar woonplaats Basel. Haar afstudeerproject Still (2009) is te zien in Ongekend Talent: een tentoonstelling van nieuwe talentvolle kunstenaars op de Affordable Art Fair. Deze kunstbeurs is tot en met zondag te bezoeken. “Het is fijn om mijn werk weer te kunnen tonen, te netwerken en misschien ook wat te verkopen.”

Voor de derde maal staat de Affordable Art Fair (AAF) in Cultuurpark Westergasfabriek. 86 kunstgaleries richtten zich met hun prijzen – tot maximaal 5000 euro – zowel op de beginnende kunstkoper als de geroutineerde verzamelaar. Vorig jaar trok het evenement ruim 10.000 bezoekers.

Kasia Klimpel (Polen, 1970) studeerde Engels en psychologie. “Ik wilde al van jongs af aan fotograaf worden, maar durfde mij er eerst niet volledig op toe te leggen.” Uiteindelijk volgde ze een deeltijdopleiding fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag, en won daar de Afdelingsprijs Fotografie.

Fairmanager en -organisator Joost Gijselman nodigde haar uit, naast zes andere nieuwkomers, om werk te tonen in de serie Ongekend Talent. Bezoekers kunnen per sms stemmen op hun favoriete nieuwe kunstenaar, en ook werk aanschaffen.

In haar fotoserie Still (2009) toont Klimpel een aantal beelden van onmiddellijk herkenbare natuurverschijnselen: zonsopgang, bergen en zeegezichten – maar dan meer vervaagd en abstract. “Ik wilde met dit project onderzoeken hoe mensen beeld geven aan de natuur – door middel van fotografie – en welke clichés daarbij steeds terugkomen.”

Klimpel liet zich inspireren door amateurfotografie. Ze verzamelde een groot aantal natuurfoto’s, maakte deze na met gekleurd papier, en fotografeerde het resultaat opnieuw. “De achterliggende gedachte is dat wij de natuur zélf steeds meer ervaren aan de hand van die clichés.”

The Affordable Art Fair is een initiatief van de Britse galeriehouder Will Ramsay. Zijn galerie richtte zich op relatief onbekende – en daardoor goedkopere – hedendaagse kunst.

In 1999 organiseerde Ramsay de eerste editie in het Londense Battersea Park. Drie jaar geleden haalde Paul Matthews de kunstbeurs naar Amsterdam. De AAF wordt ook in New York, Sydney, Parijs, Brussel en Melbourne gehouden.

“De Affordable Art Fair dient nu voor mij als een soort supergrote galerie,” zegt Kasia Klimpel. Als beginnende kunstenaar gebruikt zij het evenement om haar werk bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. Ze is (nog) niet verbonden aan een kunstgalerie. “Ik wil mijn werk verder verdiepen, maar op mijn eigen tempo.”

Veel hedendaagse kunstenaars doen steeds meer aan zelfpromotie, en regelen hun eigen zaken, stelt galeriehouder Rob Malasch van Serieuze Zaken Studioos. De vraag is welke rol de kunstgaleries in de toekomst nog kunnen spelen.

“Ik denk dat we meer een verzamelaarfunctie zullen krijgen, in plaats van alleen maar de belangen van de kunstenaar te behartigen. Ik probeer me daarin ook te vernieuwen.”

In de Gashouder op het Westergasfabriekterrein loopt Malasch langs een aantal stands in opbouw – helemaal volgehangen met felgekleurde kunst. Hij schudt grijnzend zijn hoofd: “Veel van wat hier hangt is – op z’n zachts gezegd – not my cup of tea. Maar: hoe meer zooi, des te meer ik eruit spring.”

Serieuze Zaken toont onder andere werk van Pär Strömberg, Pieter de Kok en Richard Hutten. “Als je een goed oog hebt kan je er juweeltjes tussenuit vissen,” zegt Malasch aanmoedigend. “Dat is het spel.”

Malasch is enthousiast over het evenement. Veel gevestigde collega’s uit de kunst- en galeriewereld waren echter ‘stomverbaasd’ dat hij aan de AAF meedoet, vanwege het laagdrempelige en uitgesproken commerciële karakter van de beurs.

“Ik kom al 15 jaar op allerlei kunstbeurzen. Daar krijg je steeds weer die saaie kunsthistorische verhalen naar je hoofd geslingerd, en je ziet altijd dezelfde chagrijnige koppen. Het is toch heel inspirerend hoe deze enthousiaste jonge mensen erin zijn geslaagd om dit wereldwijd te organiseren?”

Wat de Affordable Art Fair volgens hem anders maakt, is dat de organisatie terug gaat naar de essentie van de kunstbeurs. “Ze willen goed verkopen, en het is allemaal veel minder elitair en pretentieus,” zegt Rob Malasch. “Toch is kunst nooit écht affordable – men vindt het altijd té duur.”

www.serieuzezaken.info

Het Parool / Kunst & Media (29-10-2009)