De Stads Kunst Guerrilla’s Hamsterdam

Het Parool / Kunst & Media (10 maart 2011) /// extended version

AMSTERDAM – Vannacht werd het I Amsterdamlogo in het Vondelpark onder handen genomen door de Stads Kunst Guerrilla. Ook Louis Vuitton moest het ontgelden.

tekst DANIËL BERTINA / fotografie BAS UTERWIJK


Twee in één. Vannacht sloegen twee afzonderlijke facties van de heropgerichte Stads Kunst Guerrilla toe, op twee plaatsen in de stad. Eén SKG groep bespoot de chique winkelruit van modegigant Louis Vuitton in de P.C. Hooftstraat met de graffitislogan ‘All logo’s are public property’. “We steunen hiermee kunstenaar Nadia Plesner,” zegt een van de guerrillero’s, onder de verfspatten. “Zij is voor twee ton aangeklaagd, omdat ze met haar kunstwerk Darfurnica zogenaamd Louis Vuitton’s ‘intellectuele eigendom’ heeft geschonden. Belachelijk!”

In het Vondelpark moest ook het manshoge I Amsterdamlogo het ontgelden. De eerste letter is door middel van een extra constructie veranderd in een ‘H’, en de kreten ‘Legalise harddrugs’ (sic) en ‘SKG’ staat in strakke graffiti over de opzetletter gespoten. De rest is keurig witgeverfd. Een paar joggers moeten hartelijk om Hamsterdam lachen.

De titel verwijst naar een aflevering van de invloedrijke politieserie The wire (2004). Hierin besluit de eigenzinnige politiechef van Baltimore het gebruik en de verkoop van harddrugs tijdelijk toe te staan in een afgebakende achterbuurt, in navolging van het succesvolle gedoogbeleid van softdrugs in Amsterdam. De drugsdealers die nog nooit van Amsterdam hebben gehoord, verbasteren het experiment tot ‘Hamsterdam’.

“Het was echt een slapstick hoe ze daar met dat opzetstuk door het park liepen te stuntelen,” lacht een andere SKG-er, die tijdens de actie op wacht stond. “Net Laurel & Hardy die een piano verhuizen.”

I Amsterdam werd in 2004 als citymarketing geïntroduceerd. “Ooit was deze stad het boegbeeld van tolerantie,” legt een ander SKG-lid uit. “Nu lijkt het hele gedoogbeleid overboord te gaan, terwijl dàt juist de ultieme vorm van citymarketing is.”

Dit is niet de eerste keer dat I Amsterdam te grazen is genomen. Vorig jaar werden de letters A en M gestolen, en op marktplaats te koop aangeboden. Het bleek een promotiestunt van een PR- bureau in opdracht van Sony ter promotie van het computerspel Heavy rain. Ook werd het logo al eerder op legale wijze versierd door graffitikunstenaars om de street art in Amsterdam te promoten.

Eind jaren zeventig ontstond de Stads Kunst Guerrilla als anarchistische kunstenaarsgroep die met wild experimentele kunstprojecten in de openbare ruimte de stad wilden ontwrichten. De SKG werd eerder dit jaar heropgericht, om de ‘brave burgers van de republiek Amsterdam’ wakker te schudden uit de ‘welvaartslaap’- aldus hun eerste mission statement, dat via het internet werd verspreid.

De SKG liet in korte tijd een aantal keer van zich horen. De zijmuur van het Cobra Museum in Amstelveen (Liggend naakt met grote beer) en de trambaan pal voor veilinghuis Christie’s (Auction this) werden van graffitikunst voorzien. Het Cobra was woest en liet de muur vrijwel onmiddellijk schoonspuiten. Christie’s kon wel lachen om de graffiti voor hun deur, maar niet om de rookbom die later op de avond tijdens een feest van Lebowski Publishers nog voor enige opschudding zorgde.

“Die arrogante houding van die man van Christie’s met zijn opmerkingen over de graffitiscene viel bij mij helemaal verkeerd,” zegt een van de recente SKG-bekeerlingen ter verklaring voor zijn rookbomactie – waarmee hij op de betreffende avond zijn SKG collega’s overigens totaal verraste. “Jarenlang stond het werk van grote graffitikunstenaars zoals Dondi White in de depots te verstoffen, maar omdat Brad Pitt nu het werk van Banksy koopt is street art opeens commercieel interessant geworden.” Een ander grijnst hem toe: “Het bier was ook op, die avond. Wees eerlijk, dat heeft vast meegespeeld.”

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BoiJRKwiC1Y[/youtube]