Beatlessong met een theatrale twist

Het Parool / Kunst & Media (19 januari 2013)

Theaterconcert – Deense succesproductie ‘Come together’ op basis van Beatlesklassiekers nu even in Carré te zien

De Deense regisseur Nikolaj Cederholm bedacht het theaterconcert, een musicalachtige rockshow vol kunst- en vliegwerk. Met Come together geeft hij een eigenzinnige draai aan de wereldberoemde songs van John Lennon en Paul McCartney.

DANIËL BERTINA

“Er wordt nogal wat afgevlogen hier,” zegt de Deense regisseur Nikolaj Cederholm (1963). Hij wijst naar de immense takel- en buizenstellage van de voorstelling Come together in de evenementenhal Forum in Kopenhagen. Een van de zangers zit vastgesnoerd in een veiligheidsharnas. Terwijl hij de Beatlesklassieker Revolution zingt, wordt hij via een kabelconstructie metershoog door de lucht gesleurd. Hij blijft opvallend toonvast. Overdag wordt in de ene helft van deze zaal – formaat vliegtuighangar – gerepeteerd voor Come together. ’s Avonds speelt Cederholms gezelschap in de andere helft van de zaal een nieuwe voorstelling met Beatlesnummers, Hey Jude, voor ruim 4000 enthousiaste Denen.

Cederholm is de uitvinder van het meest populaire podiumkunstengenre in Denemarken: het theaterconcert. Een soort musicalachtige rockshow met theatrale elementen, vol krachtige livezang, verrassende arrangementen en bewerkingen van iconische nummers uit de (pop)muziekgeschiedenis. Met groteske en komische kostuums, een spectaculair bewegend decor, en veel zwaartekrachttartend kunst en vliegwerk. Als een levende videoclip.

Van woensdag 23 tot en met zaterdag 26 januari Cederholms theaterconcert Come together exclusief te zien in Theater Carré, voor het eerst buiten Scandinavië. De voorstelling stamt uit 2009 en was met 95.000 verkochte kaartjes in 3 maanden tijd het grootste Deense theatersucces van het jaar.

De spectaculaire show is geïnspireerd op de wereldberoemde songs, surreële teksten en fantasiepersonages uit het monumentale oeuvre van The Beatles, geschreven door John Lennon en Paul McCartney. Maar Come together is nadrukkelijk géén covershow. Alle 31 nummers, van Yesterday, Helter Skelter tot Back in the USSR, zijn door de muzikantentweeling Peter en Jens Hellemann op onnavolgbare wijze bewerkt tot hele nieuwe composities.

[youtube.com width = “605” height=”490″]http://www.youtube.com/watch?v=ibOeS7ZPmsM[/youtube]

Cederholm en zijn theatercollectief Momoland kregen als eerste theatergroep ter wereld toestemming van platenmaatschappij Sony, om met het repertoire van The Beatles aan de haal te gaan. Daar ging wel drie jaar soebatten aan vooraf, lacht Cederholm. “Maar we vonden het heel belangrijk om een eigen draai aan die nummers te kunnen geven. Een pure covershow is vaak een tenenkrommend gebeuren, omdat het er nooit écht geloofwaardig uit ziet. Ik wil er ook geen karikatuur van The Beatles maken.”

“Met de Hellemanns heb ik heel goed gekeken naar de essentie van elk nummer en daar vervolgens een speelse, fysieke en theatrale draai aan gegeven. Voor de mensen die de originelen goed kennen zijn juist die variaties spannend. Ik denk dat Come together ook voor de nieuwe luisteraars een interessante eerste introductie op The Beatles is.”

In zijn tienerjaren startte Cederholm met een stel geestverwanten het experimentele theatergezelschap Dr. Dante. Onder zijn leiding kreeg het gezelschap een eigen theater in Kopenhagen, Dr. Dante’s Aveny, en ontwikkelde zich in de jaren negentig tot een van de meest vooruitstrevende Deense theatergroepen. Zo maakte hij onder andere de eerste theaterbewerking van Bret Easton Ellis’ controversiële, satirische roman American psycho. En de crème de la crème van de Deense acteurswereld stond in de diverse Dr. Danteproducties op de planken. Van filmster Mads Mikkelsen tot menig hoofdrolspeler in de populaire Scandinavische tv-crimi’s. Cederholm: “Het was een geweldig inspirerende tijd. Als stelletje jonge honden hebben we laten zien dat het Deense theater niet saai hoefde te zijn. Maar in 2003 was het mooi geweest, we hadden ons punt wel gemaakt.”

In 1994 werd het idee voor het theaterconcert geboren. Het was een protestactie, aldus Cederholm, zowel tegen de gezapige staat van het Deense muziektheater als de voorspelbaarheid van de rockconcerten. Een jaar later gebeurde er iets vergelijkbaars in de Deense cinemawereld, met de oprichting van Dogma 95 door een ambitieuze groep jonge filmregisseurs. Ook als protest tegen de gevestigde kunst- en cultuurorde.

Cederholm: “Ik vond al die musicals veel te kunstmatig, met oninteressante zangers, en rockshows vaak niet theatraal genoeg. In 1994 maakten we ons eerste theaterconcert over het legendarische rockbandje Gasoline – de Deense versie van The Rolling Stones – en sindsdien hebben we muziek van The Beach Boys, Bob Dylan, The Beatles en Mozart in onze theaterconcerten onder handen genomen. Binnenkort is Beethoven aan de beurt. Maar eerst nog even Come together in Amsterdam spelen.”

Elke vorm van theater heeft zijn eigen unieke taal, zegt Cederholm. “Deze enorme theaterconcerten zijn heel succesvol, maar ik wil me niet vastpinnen op die schaal.” Hij gebaart naar de gigantische speelvloer van Forum. “Hey Jude is immens, en heeft de dimensies van een Neurenberg partijdag, maar we spelen ook net zo graag een intiem Theaterconcert Mozart voor 500 man in de kleine zaal. Come together zit daar ergens tussenin. Ik ben erg benieuwd hoe het Nederlandse publiek zal reageren.”

Theaterconcert Come together. Te zien: 23-1 t/m 26-1, 20:00 uur, Theater Carré. www.carre.nl