Wát er gebeurt is onduidelijk, maar het is fascinerend

Het Parool / PS (9 oktober 2013)

BEELDENDE KUNST

ZACHTJES OM HET NIET

Door Miloushka Bokma & Andrea Radai Waar Reuten Galerie, Prinsengracht 510s Te zien t/m 27/10, www.galeries.nl/reuten

Aan de muren is los werk van beide kunstenaars te zien, maar achterin Reuten Galerie staat een donkere monoliet die alle aandacht opslokt: de multimedia-installatie Zachtjes om het niet. Dit massiefhouten drieluik is een samenwerking tussen beeldend kunstenaar Miloushka Bokma (Curaçao, 1971) en schilder Andrea Radai (Boedapest, 1964). Verspreid over vakjes aan de drie wanden komen de videokunst en foto’s van Bokma en de schilderijen van Radai samen. De filmscènes in loops, geënsceneerde foto’s en schilderijen zijn als flarden van herinneringen die op elkaar inhaken. Met als enige houvast de personages die in meerdere werken voorbijkomen.

Al deze beelden hebben een prettig desoriënterend David Lynch-gehalte. Verwachtingsvol kijkt een oudere vrouw langs de toeschouwer heen en smeert grijnzend dikke klodders slijm op haar gezicht, totdat blijkt dat één van haar handen niet van haar is. Op het beeldscherm ernaast bezweren drie vrouwen een hevig schuddende man door handoplegging. Ze komen terug in een andere videofilm en een apart schilderij, waarbij ze met zijn (levenloze?) lichaam door een kerk sjouwen, langs het hoekige lijnenspel op de tegelvloer. Het middenstuk van het drieluik toont een langzaam, schuchter en hevig geëmotioneerd omhelzen van twee jonge vrouwen, met tussen hun voorhoofden een opgevouwen krant als barrière. Ze grijpen elkaar steeds inniger vast, totdat de magie wordt doorbroken door de felle knal van een vallend glas water.

Het is volstrekt onduidelijk wát er gebeurt in Zachtjes om het niet, toch blijft het fascinerend. En vooral erg weird. Bokma’s foto’s en films zijn haarscherp belicht en gestileerd, en daardoor des te meer vervreemdend. De grofkorrelige schilderijen van Radai zoomen in, vergroten bepaalde gezichten uit en lijken als een flits de bizarre momenten even in tijd te vangen. Zachtjes om het niet vormt zo prachtig, ontregelend beeldverhaal.