‘Schilderen was voor mij een openbaring’

Haiiro nr.21 / SIT

Het werk van de Amsterdamse kunstenaar Sit gaat razendsnel de wereld over. Met dank aan het internet, en Pearl Jam.

DANIËL BERTINA

De Amsterdamse kunstenaar Sit pakt zijn iPhone. “Excuses voor het kapotte scherm, maar dit moet ik je even laten zien.” Hij scrollt naar een zelfgemaakte foto van een kleurrijk toeristenwinkeltje met imitatieschilderijen in Hanoi. Tussen de nep-Van Goghs en nageschilderde filmposters hangt een Vietnamese namaak van één van Sit’s schilderijen, Haiiro Nr.12. Vrouwelijke figuren met dikke rookwolken als haar. Sit grijnst breed: “Via het internet verspreidt mijn werk zich ontzettend snel van blog naar blog. En dan opeens hang je daar als plagiaat. Hilarisch toch?”

Sinds 2008 timmert Sit – echte naam Sidney Waerts (Wormerveer, 1976) – flink aan de weg als beeldend kunstenaar. Hij exposeerde onder andere in Hong Kong, Berlijn, Munchen, Barcelona, London, New York en Los Angeles met schilderijen, muurschilderingen, sculpturen en videokunst. In 2012 was hij tijdens de opening van het Stedelijk Museum te zien met zijn performance Kowws: een serie ter plekke gemaakte cyclus schilderijen van een vliegende kraai. Later werden deze door een computeranimatie in beweging gebracht, gedupliceerd en op de muren geprojecteerd, zodat ze als een zwerm vogels door de zaal vlogen.

Verder ontwerpt Sit posters voor Pearl Jam. In opdracht van deze iconische rockband presenteerde hij vorige maand een gigantische animatie van rennende windhonden, speciaal gemaakt voor de immense led-muur van de Amsterdamse Ziggo Dome, als kick-off van de Europese tournee. Zijn werk gaat in rap tempo de wereld over.

YouTube Preview Image

In een vorig leven was Sit art director en vormgever in de reclamewereld. Allemaal in de hoop een ‘grote reclameman’ te worden. Sit: “Maar de reclamewereld ging me vreselijk tegenstaan, want je bent eigenlijk met gebakken lucht bezig. Ik voelde me steeds ongemakkelijker over het idee dat ik bijdrage leverde aan de consumptiemaatschappij, door alsmaar het koopgedrag van mensen te stimuleren. Daar wilde ik niet langer verantwoordelijk voor zijn. Het werd steeds meer een onmogelijke spagaat.”

SIT / foto Lotte Hoeksema

Op een gegeven moment was de koek op. In 2007 kreeg Sit een zware burn-out, zakte weg in een existentiële crisis en durfde niet meer de straat op. Bij wijze van therapie gaf hij zich helemaal over aan zijn passie: schilderen. Sit: “Dat was een openbaring. Ik voelde gelijk dat ik op de juiste weg was. Hiér wilde ik de rest van mijn leven aan wijden.”

Hij zegde zijn baan op, en in anderhalf jaar tijd had hij een verzameling van vijftig werken bij elkaar geschilderd. Sit trok de stoute schoenen aan en benaderde GO Gallery. Daar kreeg hij zijn eerste soloshow, Unwired. Een duistere serie met menselijke en dierlijke figuren, opgehangen, verstrikt en vastgesnoerd in een donkere kluwen van kabels. Dat was 2008. Inmiddels werkt hij aan zijn zevende serie, POP.

Sit gebaart naar een paar schilderijen in wording. Twee gemuilkorfde beren staan klaar om met een zuurstokroze ballon te boksen; een vogel verandert in een plastic afvalberg. Sit: “In mijn werk probeer ik altijd de balans te zoeken tussen een esthetisch mooi beeld, en kritiek op onze idiote consumptiedrang en verspillingswoede.”

POP1 / SIT

“Het is een enorme bevrijding om steeds minder onderdeel te zijn van onze rat-race. Af en toe doe ik nog wel een commercieel klusje, maar met grote artistieke inbreng. Ik zoek nog altijd, met vallen en weer opstaan, naar de juiste balans tussen commercie en volledige vrijheid.”

SIT / foto Lotte Hoeksema

De prestigieuze opdrachten voor Pearl Jam ontstonden na de SCOPE Art Fair in New York. Sit: “Een paar jaar geleden was mijn werk daar te zien, en toen heeft mijn agente Nanna Kassenaar (Kallenbach Gallery) de manager van Pearl Jam de hand geschud. Hij vond het mooi werk, en vorig jaar kwam er opeens het verzoek om een poster te ontwerpen. Ik kreeg carte blanche dus kon me helemaal laten gaan. Het werd een scherpe bliksemschicht in de vorm van een kraai in duikvlucht, geïnspireerd op Pearl Jams album Lightning bolt.

De fans waren dolenthousiast. Alle honderd exclusieve zeefdrukken van de poster, in gelimiteerde oplage, werden via het internet binnen vijftien minuten verkocht. Direct na het vrijgeven. Sit: “Ik zat toen nog in Azië, en toen mijn agente belde kon ik m’n oren niet geloven. Even daarvoor had ik mijn schilderij in dat Vietnamese winkeltje zien hangen. Die snelheid is zowel beklemmend als fantastisch.”

www.sitnie.com / www.kallenbachgallery.com

Het Parool / Kunst & Media (9 juli 2014)