Het Parool / Kunst & Media (24-10-2010)
‘Guerrilla’ fotogalerie Seelevel is neergestreken aan de Tweede Kostverlorenkade. Daar houdt kunstorganisatie bART de tentoonstelling Human nature: vijf beeldend kunstenaars over het krachtenspel tussen mens en natuur.
DANIËL BERTINA
“In mijn werk toon ik pijnlijke ingrepen in de natuur,” zegt kunstenaar Lisa van Bommel. In de tijdelijke expositieruimte van Seelevel Gallery vertelt ze over haar bijdrage aan de tentoonstelling Human nature. “De natuur is kwetsbaar, maar ook heel sterk en meedogenloos. Dat vind ik fascinerend. Planten zijn voor mij een metafoor voor onze kracht en kwetsbaarheid, en onze plek als mensen in de wereld.”
Van Bommel is een van de vijf kunstenaars die exposeren in de tentoonstelling Human nature: een samenwerking tussen de bevriende kunstorganisaties bART en Seelevel Gallery. Ook Amber Bijl, Bram Braam, Sven Fritz en Tessa Peters tonen werk. Tot en met 31 oktober is de tentoonstelling gratis te bekijken in een hypermodern nieuwbouwpand aan de Tweede Kostverlorenkade 69.
“Sinds mei zitten we in deze prachtige ruimte,” zegt Caroline O’Breen van Seelevel. In samenwerking met Stadgenoot betrekt Seelevel – een ‘guerrilla’ galerie zonder vaste expositieruimte – om de paar maanden een andere tijdelijke locatie in de stad. “Eind deze maand houden we onze fototentoonstelling Contriving inquiriesin een monumentaal grachtenpand.” In oktober stond er niets op het programma, bART werd uitgenodigd de maand op eigen manier in te vullen.
“We zijn allebei mobiele kunstplatforms,” vertelt Iris Peters van bART. “Seelevel presenteert autonome kunstfotografie, en bART richt zich op alle facetten van beeldende kunst.” bART ontstond zeven jaar geleden in Den Bosch met als doel getalenteerde kunstenaars over het voetlicht te brengen. De gemeente, makelaars en diverse vastgoedbeheerders bieden de tijdelijke ruimtes, bART vult ze met kunst en organiseert happenings en installaties in de openbare ruimte.
Eerder dit jaar orkestreerde bART op verschillende locaties in Amsterdam het kunstproject De dans der dingen met gedichten, beeldende kunst en muziek, en een aantal kleinere exposities bij kunstproeflokaal Kulter. “Onze eerste projecten in Amsterdam waren try outs,” zegt Peters. “Human nature is substantiëler. We werken met een overkoepelende thematiek waarbij zowel de ruimte, de installaties en de kunst een totaalbeeld vormen.”
In de tentoonstelling Human nature – met installaties, een wandobject en fotografie – tonen vijf kunstenaars werk over de spanning tussen mens en natuur. Eén van hen is Lisa van Bommel (Augsburg, 1978). Peters stuitte op haar werk tijdens de laatste editie van Kunstvlaai. “Lisa heeft weinig middelen nodig om een hele gelaagde boodschap over te brengen.”
Van Bommels installatie Story of a sad tulip (2010) bestaat uit honderden kleine gele Post-itbriefjes, die tegen de kalkwitte galeriemuur zijn geplakt. Op elk briefje is een afbeelding van een tulp te zien, maar overal is de knop van de bloem eruit geknipt: de tulpen zijn onthoofd. Vlak voor deze ‘gedenkmuur’ staat een houten pilaar – als een totempaal – met daarop een stapeltje van weggeknipte tulpenkoppen.
“Eerst had ik het idee om de tulpenhoofdjes in een glazen vitrinekastje te leggen,” vertelt Van Bommel. “Maar door ze los te laten liggen ontstaat een sterker beeld. Op de Kunstvlaai waren er bezoekers die de hoofdjes weer als een legpuzzel gingen terugzetten. Dat was niet de bedoeling, maar ik vond dat erg mooi. Dit werk is bewust heel kwetsbaar.”
Story of a sad tulip gaat samen met de video I think…I restart(2009). Deze korte film toont een hevig trillende Van Bommel, die in krampachtige bewegingen vanuit een gehurkte positie met haar rug tegen de ateliermuur omhoog kruipt. “Al mijn werk ontstaat heel intuïtief; ik wilde een ontkiemend plantenzaadje uitbeelden. Het achterliggende verhaal is heel persoonlijk en pijnlijk, maar nu ik weer terug zie is het eigenlijk ook heel absurd. Zo’n contrast is mooi.”