‘Zware levenslust inspireert me’ / Interview met Annick Ligtermoet

Op de fototentoonstelling Rendition van Seelevel Photo Gallery in het TrouwAmsterdam gebouw presenteerden zes nieuwe talenten hun werk, waaronder fotograaf Annick Ligtermoet.

DANIËL BERTINA

“Eén week eerder werd daar een kinderlijkje gevonden, gewurgd met een startkabel,” zegt fotograaf Annick Ligtermoet peinzend, terwijl ze naar haar een van haar foto’s wijst. Een onheilspellende, mistige rivier in een Russisch bos. Zowel de titel van de foto – Stalker – als de compositie, verwijzen naar de gelijknamige film van Andrej Tarkovski: een van haar inspiratiebronnen.

“Mijn werk draait om Zwarte Romantiek: een ontzag voor de vergankelijkheid,” zegt Ligtermoet. “Ik ben op zoek naar hoe schoonheid uit ellende kan ontstaan.”

Met vijf andere fotografen exposeert Ligtermoet op Rendition: een groepstentoonstelling van Seelevel Photo Gallery in het TrouwAmsterdam gebouw aan de Wibautstraat. Rond het thema ‘de creatie van een nieuwe werkelijkheid’ selecteerde Seelevel zes aanstromende kunstfotografen om een dwarsdoorsnede van hun werk te presenteren, en te verkopen. Rendition opent zaterdag en is tot en met 22 december gratis te bezoeken.

“Normaal werk ik meer in series,” zegt Annick Ligtermoet, net terug van een fotoproject in Rusland. “Ik had van jongs af aan al het gevoel dat ik dat land moest veroveren. De zware levenslust die je daar voelt is heel inspirerend.”

Annick Ligtermoet (1983) studeerde vorig jaar af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Na het winnen van een startstipendium exposeerde ze in de Horton Gallery in New York, en Galleria Glance in Turijn.

Dit was deels te danken aan  het internet. Haar eindexamenwerk werd geprezen op het invloedrijke weblog I Heart Photograph en vrijwel meteen werd ze benaderd voor exposities. Ook door Seelevel. “Internet is de bron van het geluk.”

De donkere thematiek in haar foto’s is opvallend, maar ook de diversiteit in stijlen. Ligtermoet werkt zowel analoog als digitaal, bouwt uitgebreide decors in de studio en maakt daarnaast impulsieve momentopnames. Ze wisselt statige, verstilde portretten af met landschapsfotografie. Alles wordt uitvoerig digitaal nabewerkt, wat de beelden een sfeer van vervreemding meegeeft.

“Ik ben steeds minder bezig met het zoeken naar dé perfecte esthetiek, want dat levert vaak doodsaaie foto’s op,” zegt Ligtermoet. “Ik vervorm alles; om het beeld maar uit de realiteit te halen en de toeschouwer te ontregelen.”

Op de academie kreeg ze vaak te horen om haar werk meer in het ‘nu’ te plaatsen. “Maar dat is precies wat ik niet wil doen. Je moet volledig voor je eigen kunstenaarschap gaan en dingen maken waar je zélf achter staat.” Ligermoet valt even stil, en grijnst. “Ik weiger gewoon om vrolijke mensen te fotograferen.”

Carolien O’Breen van Seelevel Photo Gallery begon met Manon Funcke de ‘guerilla galerie’ Seelevel, die steeds op een andere plaats in de stad opduikt. Woningcorporatie Stadsgenoot levert een tijdelijk pand, Seelevel de betaalbare kunst.

“De term guerrilla slaat op onze vrije manier van werken,” zegt Funcke. “We doen veel zaken via het internet en zijn niet aan één plek gebonden.” Een groot deel van de collectie bestaat uit gelimiteerde edities, variërend in prijs van 100 tot 500 euro. Zo wil de galerie tegemoet komen aan de wensen van beginnende kunstkopers en kunstenaars.

Tot nu toe is Rendition het grootste project van Seelevel Photo Gallery. De galerie is sinds februari in gebruik. “Wij werken vanuit onze liefde voor fotografie,” zegt Funcke. “De samenballing van concentratie in een foto vindt je niet in andere, snellere media.”

www.annickligtermoet.com

www.seelevel.nl

Het Parool / Kunst & Media (11-12-2009)