Het Parool / Kunst & Media (24 maart 2012)
Gassan Diamonds nodigde negen horlogemerken uit voor de Salon d’Amsterdam de la Haute Horlogerie (SAHH). Van de crisis was weinig te merken.
DANIËL BERTINA
Het mag wat kosten, maar dan heb je ook wat. Behoedzaam opent Olivier Laurain van Jaeger-LeCoultre de glazen vitrine, en tilt met zwarte handschoenen een pronkstuk van 199.000 euro uit de opstelling. Het Duomètre à Sphérotourbillon horloge – achttien karaats rozegoud en krokodillenleren bandje – met een waanzinnig gedetailleerd gyroscoopachtig binnenwerk, aangedreven door twee onafhankelijke, mechanische energiebronnen: het Dual-Wing concept. “Dit horloge is extreem nauwkeurig en energie efficiënt,” zegt Laurain. “Het heeft ook iets organisch. Het is nét een kloppend hart.”
In het hoofdkantoor van Gassan Diamonds werd gisteren de vierde editie van de Salon d’Amsterdam de la Haute Horlogerie geopend, in navolging van de internationale horloge- en juwelenbeurs in Genève, eerder dit jaar. In de diamantslijperij tonen negen van ’s werelds meest luxueuze merken hun nieuwe collecties aan het Nederlandse publiek. De Salon is vandaag te bezoeken.
“Onze bezoekers zijn meestal toeristen,” zegt Benno Leeser, president-directeur van Gassan Diamonds. “Maar deze Salon is meer een bijeenkomst voor de lokale liefhebbers. Je ziet dat de mensen heel lang voor die vitrines blijven staan om het vakmanschap te bewonderen. De vloer staat vol, de bar blijft leeg.”
Leeser is een kleinzoon van Samuel Gassan, die in 1945 het familiebedrijf opzette. Vanuit Amsterdam – de grootste diamantstad ter wereld – groeide Gassan Diamonds uit tot een internationaal zakenimperium met kantoren van Peking tot Tel Aviv, en winkels in Amsterdam, Singapore en Londen.
“Ons bedrijf stamt uit 1755; we zijn daarmee de oudste horlogemakers ter wereld,” zegt Vincent Brun van Vacheron Constantin trots. “Dus wij voelen ons hier helemaal op onze plaats. Dit gebouw ademt geschiedenis en traditie.” Met een witfluwelen handschoen pakt hij een van zijn kostbare horloges uit de vitrine. Het opwindbare exemplaar uit de Patrimonylijn heeft een doorlopende, ‘eeuwige’ kalender, waarmee de dagen, maanden, schrikkeljaren en fases van de maan worden aangegeven. In ieder geval de komende 99 jaar. “Maar het merendeel van onze horloges zijn simpel en klassiek.”
Van de crisis is in de high-end horlogebranche weinig te merken, zegt hij. “We werken we in zeer gelimiteerde, exclusieve oplages waar altijd kopers voor zijn. De crisis gaat aan ons voorbij.”