Het Parool / PSKunst (25 juli 2012)
Productietrio Raven Bros. maakt de beats voor de meest succesvolle hiphopgroepen uit Amsterdam-Zuidoost. Twee keer won Raven Bros. de Grote Prijs van Nederland. Nu werkt het trio aan de derde. En een kunstproject bij het Centraal Station.
DANIËL BERTINA
Timon Raven (1982) verontschuldigt zich voor de zooi. Een klein jaar geleden streek het productietrio Raven Bros. neer in de wijk Florijn in Zuidoost en bouwde hier een nieuwe studio: het Ravennest. Overal staan nog stapels dozen en slingert huisraad, behalve in de brandschone studio. Want daar wordt gewerkt. “Eerst zaten we in de Kolenkitbuurt in West,” zegt zijn broer Milan (1980). “Maar twee jaar geleden werd er ingebroken en al onze computers werden gejat. Met muziek en al.”
Naast de twee broers wordt het Raven Bros. trio aangevuld met een derde ‘geadopteerde‘ Raven Brother, Jacob Lucas (1987). De Raven Bros. zijn verantwoordelijk voor de muziek van een aantal van de meest succesvolle hiphopgroepen uit Amsterdam Zuidoost, en speelden een grote rol in de ontwikkeling van de grimmige Zuidoost hiphopstijl. Met hun nieuwe hiphopact Free Quincy proberen ze nu voor de derde keer de Grote Prijs van Nederland te winnen.
In 2008 waren het rappers M.O. & Brakko die met de muziek van het productieteam met de prijs naar huis gingen, en een jaar later wonnen Dret & Krulle met de Grote Prijs van Nederland, mede dankzij een aantal Raven Bros. beats. Free Quincy is de eerste groep die door het trio zelf werd samengesteld. Rapper Ell-i-dee was al een bekende uit de buurt, en Mizztamizzo werd ontdekt via het online hiphopplatform 101Barz. De Raven Bros. vroegen deze twee rappers om een smoel te geven aan een stel van hun nieuwe tracks. Dat werd Free Quincy.
Timon: “We wilden nu eens een keer niet alleen in opdracht werken, maar zélf een supergroep maken. Niet alleen in die brute Zuidooststijl, maar meer muzikaliteit en variatie. Het is het geluid van de 21e eeuw, heel eclectisch.” Jacob Lucas knikt. Hij staat als dj met Free Quincy op de planken: “Nu werken we hard aan onze liveshow voor de halve finale in Paradiso op 30 augustus, want die moet écht knallen.”
Vier jaar geleden kwam Lucas de twee broers versterken: “Ik kende hun werk en had al eerder wat muziek gemaakt met Brakko. We zijn toen gewoon een keertje gaan jammen. Het eerste nummer wat we maakten was Verder, dat later de undergroundhit werd van Dret & Krulle. Dus dat zat gelijk goed.”
[youtube width=”605″ height=”490″]http://www.youtube.com/watch?v=Px-My0QDOqI[/youtube]
Alledrie zijn autodidact. Als tieners begonnen ze spelenderwijs zelf hiphop te maken, in navolging van hun grote helden Dr. Dre, DJ Premier, RZA en Pete Rock. Jacob: “Mijn vader is jazzproducer en op m’n twaalfde gaf hij me al het muziekprogramma Pro Tools. Jarenlang zat ik in m’n eentje beats te maken.” Milan en Timon Raven: “Toen we een jaar of tien waren gingen we al op de piano aan de slag. En op de Playstation had je een spelletje waarbij je muziekfragmenten achter elkaar kon zetten. Zo zijn we verder gaan knutselen.”
Timon: “Toen we op een gegeven moment iets aardigs in elkaar hadden gedraaid kwam rapper M.O. erbij, en stonden we urenlang in de woonkamer te freestylen. M.O. bracht Brakko mee en zo is het balletje gaan rollen. Dat was tien jaar geleden. Jacob is als fanatieke dj en beatmaker de hiphoppurist van ons drieën. Ik ben de allround muzikant, en Milan houdt zich nu voornamelijk bezig als mixer en engineer.”
Naast de hiphop maakte het drietal muziek voor de film De snorrenclub, als onderdeel van het 48 Hour filmproject, en de dansfilm Rehearsal 101 van Het Nationaal Ballet. Timon: “Voor die dansfilm hebben we het geluid van de spitzen en klassieke muziek gesampled en langzaam laten veranderen in een superzware hiphopbeat.”
Momenteel werken de Raven Bros. aan een kunstproject onder leiding van de legendarische performancekunstenaar Moniek Toebosch, dat moet verschijnen in de nieuwe busterminal achter het Centraal Station. Voor dit geluidskunstwerk maken Toebosch en de Raven Bros. meer dan honderd spannende geluidseffecten – van synthesizerpiepjes tot vervormde omgevingsgeluiden – die door middel van gerichte speakers op onverwachte plaatsen in de terminal te horen zullen zijn. Een computerprogramma maakt steeds een nieuwe compositie van ritmes en geluidspatronen. “Het project is nog érg under construction,” zegt Timon. “Maar het is een geweldige uitdaging.” Toebosch was op één van de Raven Bros. nummers gestuit, de hiphopkraker Inshallah door M.O. & Brakko, en ze was ook erg onder de indruk door de bizarre videoclip, waarin de Bijlmerrappers in bedoeïenkleding een plotselinge zandstorm door Zuidoost trotseren. Timon lacht: “Ik denk dat ze dacht: die gasten zijn gék, die moet ik hebben.”
[youtube width=”605″ height=”490″]http://www.youtube.com/watch?v=q6t-2Gh_br0[/youtube]
Een groot deel van het hiphoptalent uit Zuidoost zat op de Open Scholengemeenschap Bijlmer, zo ook de Raven Bros. Nog steeds werken ze voornamelijk met hun oude schoolvrienden en geestverwanten uit de buurt. Timon: “We worden veel benaderd door rappers uit de rest van het land, maar we werken het liefst met onze buurjongens.” Artiesten uit de mainstream Nederpop hebben zich nog niet gemeld voor een Raven Bros. productieklus. Jacob: “Jantje Smit? Nee, daar willen wij als Raven Bros. niet mee geassocieerd worden.” Milan lacht: “Dat is toch een uitdaging? Jantje Smit mag me altijd bellen.”