Het Parool / Kunst & Media (20 oktober 2012)
Het Muziekpaleis – op weg naar 125 jaar Het Concertgebouw
Volgend jaar bestaat Het Concertgebouw 125 jaar. In aanloop naar dit jubileum wordt elke week een kant van deze ‘tempel van klassieke muziek’ belicht. Vandaag algemeen directeur Simon Reinink over het Jubileumprogramma.
DANIËL BERTINA
Hij moest nog even ‘handjes schudden’. Algemeen directeur Simon Reinink (1966) heeft net de Amerikaanse dirigent Alan Gilbert in Het Concertgebouw begroet. Gilbert staat in de Grote Zaal te repeteren met het Koninklijk Concertgebouworkest. “Dat is één van de absolute toporkesten ter wereld,” zegt Reinink trots. “Dus ik moest even mijn gezicht laten zien. Dit werk is een fenomenale baan met bijpassende verantwoordelijkheden die 24 uur per dag doorgaan. Het is echt een way of life, maar vooral all about people.”
Sinds 2006 zwaait Reinink de scepter in Het Concertgebouw. Volgend jaar bestaat deze muziektempel 125 jaar en vanaf januari 2013 gaat het Jubileumprogramma van start. In dit jubileumjaar wordt elke maand een bijzonder decennium uit de levensloop van het gebouw uitgelicht aan de hand van een historisch en tegelijkertijd universeel thema. Elke maand zijn er twee unieke concerten te bezoeken: één in de Grote en één in de Kleine Zaal.
De hele Concertgebouwgeschiedenis komt voorbij. Van het vroege begin als Particulier initiatief (de jaren 1888-1899), de Bloei van een traditie (1910-1919) via de Roaring twenties (1920-1929), de Crisisjaren (1930-1939) en Oorlog en vrede (1940-1949) tot de rol die Het Concertgebouw nu speelt op het gebied van educatie en participatie als Tempel zonder drempel (2000-2013).
“Aan de hand van die thema’s kijken we door een historische bril naar de toekomst,” zegt Reinink. “Daar kunnen we veel van leren. Want ondanks onze reputatie als een van de beste concertzalen ter wereld, leunen we niet achterover. Het blijft onze missie om dit muzikale erfgoed te koesteren en tegelijkertijd jongere generaties enthousiast te maken voor muziek.”
Het Jubileumprogramma gaat op 8 januari 2013 van start met een bijzonder openingsconcert door sopraan Eva-Maria Westboek, pianist Ronald Brautigam en het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van dirigent Mark Wigglesworth. Reinink: “Westbroek is internationaal de bekendste sopraan van Nederland, maar bijna nooit hier te horen. Dit concert wordt een verassende melange van fragmenten uit verschillende muziekstukken van Verdi, Wagner, Mendelssohn, Beethoven en Prokofjev.”
Zo’n gemixt programma was in de beginjaren van Het Concertgebouw heel gebruikelijk, vertelt Reinink. “Maar die potpourri-achtige manier van programmeren ging in de loop der tijd een beetje verloren. Met dit concert, en ook onze nieuwe concertserie Classics, proberen we dat weer terug te halen. Het is geïnspireerd op onze beginperiode.”
De eerste keer dat Reinink zelf een voet binnen Het Concertgebouw zette, was hij een jaar of acht en liep aan de hand van zijn vader. Die had een abonnement voor de zondagmiddag. Reinink: “Ik ben opgegroeid met al die legendarische dirigenten, zoals Haitink, Bernstein, Abbado, Kondrashin, Dorati. Ik heb ze allemaal voorbij zien komen.”
“Toen ik werd benaderd om hier te komen werken, realiseerde ik me goed dat ik op de schouders sta van vele uiterst succesvolle voorgangers. Mijn stijl als directeur draait dan ook om behoedzame evolutie. Ik ben vastberaden om dit instituut in topconditie door te geven aan de komende generaties. We streven op alle fronten naar de allerbeste kwaliteit, maar ook naar het bereiken van een zo groot en breed mogelijk publiek.”
Reinink is op zijn hoede ten aanzien van de huidige kunstbezuinigingswoede. “Gelukkig weet Het Concertgebouw zich omringd met trouwe sponsors, donateurs en een trouw publiek. Veel mensen dragen ons een warm hart toe. Ook al houdt niet iedereen van onze programma’s, iedereen is hier welkom. Daar is niets elitairs aan. We zijn een tempel zonder drempel.”