Het mysterie van de crime scene / kunstenaar Jeremiah Day

Het Parool / Kunst & Media (11 september 2010)

De Amerikaanse kunstenaar Jeremiah Day exposeert bij Ellen de Bruijne Projects. Zijn fotoserie LA Homicide toont mysterieuze crime scenes in South Central Los Angeles. De achterkant van de Amerikaanse Droom.

DANIËL BERTINA

“Op elke hoek in elke straat is hier een goedkope slijter te vinden – wat zegt dat over een stad?” vraagt kunstenaar Jeremiah Day. Hij neemt een trek van zijn sigaret, en gebaart naar een van zijn foto’s aan de galeriemuur van Ellen de Bruijne Projects.

Voor zijn nieuwe fotoserie LA Homicide liet de Amerikaanse kunstenaar Jeremiah Day (Boston, 1977) zich inspireren door de mysterieuze omgeving rond plaatsen delict in de beruchte, grauwe sloppenwijken van Los Angeles. LA Homicide is tot en met 10 oktober te bekijken bij Ellen de Bruijne Projects aan de Rozengracht.

De foto van een drankwinkel in South Central Los Angeles toont een dik rasterwerk, dat het raam moet beschermen tegen vandalisme. Door de reflectie van bierlogo’s in de etalageruit lijkt het bijna een altaar. Boven in beeld valt nog net een bordje te lezen: op straat mag absoluut geen drank worden geconsumeerd.

“Tijdens de rellen in 1992 zijn al die drankwinkels platgebrand – dat is niet zo verwonderlijk.” Day grijnst. Links van de foto ligt op de vloer van de galerie een neonbuis – fel en hoerig rood licht weerkaatst tegen de kalkwitte muur.

In 2007 ontdekte Jeremiah Day op de website van de L.A. Times het weblog The Homicide Report, gestart door journaliste Jill Leovy. Een namenlijst met dodelijke slachtoffers van ‘normaal’ straat- en bendegeweld, waaraan de papieren krant geen aandacht meer wilde besteden.

“Vaak waren die posts niet meer dan een naam en een stip op een Google Maps kaartje,” zegt Day. “Die verborgen verhalen vond ik fascinerend.” Hij besloot een aantal van de crime scenes te gaan bezoeken en de omringende buurt te fotograferen. Als monument voor de ‘anonieme’ doden. Dat werd LA Homicide.

 

LA Homicide bestaat uit twee delen: de fotoserie, en een performance waarin Day met improvisatiedans probeert de verhalen ook in beweging uit te beelden. In een hoek van de galerie toont een kleine televisie een opname van een aandachtig dansende Day. 10 oktober is de dans ook live te bekijken.

“Mijn werk lijkt op een documentaire, maar ik probeer met die beelden ook een nieuw verhaal te vertellen en te spelen met de verbeelding van de kijker. Beide delen van LA Homicide zijn raar,” grijnst Day. “De foto’s laten niet zien wat er écht is gebeurd, en die dans ook niet. Het is een uitdaging om de dans integer te houden – dat het niet stompzinnig wordt.”

Jeremiah Day woonde twaalf jaar in Los Angeles, volgde een kunstopleiding aan de universiteit van Californië, en werkte als invalsleerkracht op basisscholen in South Central. Hij hield er een zwartgallig gevoel voor humor aan over. “Jarenlang heb ik mezelf ingezet voor lokale initiatieven en buurtwerk. Maar ik raakte steeds meer verbitterd over de hopeloosheid van de situatie, en mijn mislukte pogingen om met mijn kunst de politiek te beïnvloeden.”

In 2003 vertrok hij ‘totaal verslagen en cynisch’ richting Amsterdam voor een residentie aan de Rijksacademie. Hij exposeerde in Londen, Venetië, Dublin en zijn huidige woon- en werkplaatsen Amsterdam en Berlijn. Vorig jaar maakte hij het Krakersmonumentin het Westelijk Havengebied. Binnenkort start hij als onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Los Angeles – de stad der engelen – heeft nog steeds een mystieke allure, aldus Jeremiah Day. “Jarenlang was de stad hét paradijs van de arbeidersklasse waar iedereen een huis met een tuintje kon kopen. Maar ook haar succesvolle gangster rappers werden wereldberoemd. Die achterbuurten tonen een mentaliteit van onverschilligheid en hebzucht die je overal ter wereld ziet. Toch gaat me niet alleen om het afbranden van die Amerikaanse Droom. Ik wil ook de schoonheid en het mysterie van die stad tonen.”

Ellen de Bruijne Projects

The Homicide Report