Het Parool / Kunst & Media (5 oktober 2011)
Klerkx Art Agency wil kunstenaars, galeriehouders, verzamelaars en liefhebbers met elkaar verbinden door persoonlijk contact en de sociale media. ‘Af en toe een nieuwsbriefje rondmailen is niet genoeg.’
DANIËL BERTINA
Warhols. In de woon- en werkkamer van Manuela Klerkx (Boxmeer, 1962) – torenhoog met fantastisch uitzicht over de stad – staan een aantal opeengestapelde houten kunstwerken van Charles Lutz. Een enorm pak Brillozeep en Campbellsoep. “Het zijn imitaties, maar dan helemaal tot in detail met de hand nageschilderd,” zegt Klerkx. Ze gebaart naar een gifgroen Warholportret aan de muur. “Kijk, Lutz heeft voor dit portret zelfs een officiële stempel van afkeuring geregeld, gezet door de Andy Warhol Foundation. Dat het écht geen echte Warhol is, vandaar de titel van de serie: Warhol denied. Dat is toch hilarisch?”
Na jarenlange ervaring in de internationale kunstwereld besloot Klerkx een eigen kunstagentschap te beginnen. Lutz is één van de makers bij het nieuwe Klerkx Art Agency (KAA), naast eigenzinnige kunstenaars en grafici zoals Dennis de Groot, street art pionier John Fekner, of jonge honden zoals de Zuid-Afrikaan Warren Lewis en de Iraanse provocatiekunstenaars Icy & Sot. KAA werkt ook samen met opkomende galeries zoals Andenken Gallery en Unruly Gallery – de uitvalsbasis van graffitikoning Niels ‘Shoe’ Meulman, bekend van zijn Calligraffiti.
Muzikanten en acteurs hebben agenten die hun belangen behartigen, vertelt Klerkx. “In de entertainmentindustrie neemt een agent de communicatie en promotie voor z’n rekening en regelt hij de zakelijke aspecten, zodat de cliënt zich volledig op het eigen vak kan storten. Maar in de kunstwereld is dat besef nog niet helemaal doorgedrongen.”
“Ik heb het idee dat veel galerieën niet goed aansluiten bij de tijdsgeest. Er wordt veel te weinig ondernomen om kunstenaars goed onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. Daarnaast vinden veel kunstenaars het ingewikkeld om zichzelf aan te prijzen. Het is ook voor veel potentiële kunstliefhebbers best intimiderend om een galerie binnen te stappen.”
KAA wil daarom een verbindende rol spelen tussen de kunstenaars, de galeries en expositieruimtes, het grote publiek en de kunstverzamelaars. Dat vraagt om een benadering op maat voor alle partijen, aldus Klerkx. “Af en toe een nieuwsbriefje rondmailen is gewoon niet genoeg. Vooral het jongere publiek wil op een snellere, meer directe manier worden aangesproken. In deze tijd moet je veel meer gebruik maken van de sociale media of crossoverfeesten, waarbij kunstenaars, muzikanten en schrijvers samenkomen om mensen te interesseren voor hun werk. Het gebruik van die nieuwe vormen van communicatie is een vak apart. Je kunt niet meer achteroverleunen en hopen dat de kunst zichzelf wel verkoopt.”
Klerkx spreekt uit ervaring. Na haar studies kunstfilosofie en Franse taal- en letterkunde, begon ze in 1992 te werken voor toonaangevende galeries in België en Italië. Zes jaar lang runde ze haar eigen galerie in Milaan en introduceerde talentvolle, jonge kunstenaars op internationale kunstbeurzen zoals Liste in Basel, FIAC in Parijs, Nada Miami, Artissima in Turijn en Art Cologne.
Dat ging lekker, maar toen kwam de kredietcrisis. De investeringsbank Lehman Brothers stortte in, precies toen Klerkx voor een godsvermogen een standplaats had aangekocht op Nada Miami. “Toen stond ik daar naast mijn collega galeriehouders te duimendraaien: er kwam geen hond. Ik realiseerde dat mijn werkmethode helemaal moest omgooien om verder te kunnen in de kunstwereld.”
Ze kan er nu wel weer om lachen. Klerkx verhuisde naar Amsterdam en het idee voor Klerkx Art Agency werd geboren. Bij terugkomst viel het haar op hoe klein de Nederlandse kunstwereld eigenlijk is. Vooral in Amsterdam. “Er gebeurt maar weinig buiten de gebaande paden. Dat is zonde, want er zit hier zo veel talent. De Italiaanse kunstscene is veel competitiever en enorm creatief in de manier waarop ze kunst aan de man brengen. Ik wil die dynamiek ook hier introduceren.”
Vrijdag opent de tentoonstelling van Warren Lewis – powered byKlerkx Art Agency – bij Andenken Gallery op de Bilderdijkkade. /// www.klerkxartagency.com